Matr. nr. 19 h, Mårslet By, Mårslet
Beliggende:
Nymarks Allé 95 – 131, 8320 Mårslet
FOR
PARCELFORENINGEN
NYMARKS
ALLÉ 95 – 131
8320 MÅRSLET
1.
Navn
og hjemsted:
Foreningens
navn er Parcelforeningen Nymarks Allé 95 – 131, 8320 Mårslet.
Hjemsted
er Århus Kommune under Retten i Århus, der er foreningens værneting.
2.
Område:
Området udgøres af matr. nr.
19 h Mårslet By, Mårslet. Områdets samlede areal udgør 10066 m2 heraf vej og
sti 2165 m2, og er opdelt i 19 parcelhusgrunde samt fælles friarealer, veje,
stier og installationer.
3.
Lokalplan
nr. 696 – Boligområde ved Tandervej i Mårslet m.v.:
Ifølge Lokalplanen skal der
stiftes en grundejerforening for hele lokalplanområdet til varetagelse af de
fælles grundejerinteresser i lokalplanområdet. Grundejerforeningen skal efter
krav fra Magistratens 2. afd. sammenslutte sig med en eller flere bestående
grundejerforeninger for tilgrænsende områder, eller opdele foreningen i 2 eller
flere selvstændige foreninger. De detaljerede regler for grundejerforeningen
findes i deklarationen til supplement af lokalplanen.
Ifølge
deklarationen, der er udarbejdet som supplement til Lokalplan nr. 696, skal
hver af lokalplanområdets storparceller etablere en parcelforening for de
enkelte boligenheder indenfor storparcellerne. Med hensyn til detaljerede
regler henvises til deklarationen.
Deklarationen
indeholder også regler om parkering, ubebyggede arealer, vedligeholdelse af
fælles vægge, tagudhæng.
4.
Formål
og forpligtelser:
Det er parcelforeningens
formål at eje, drive og vedligeholde områdets fælles friarealer,
beplantningsanlæg, veje, stier, ledningsanlæg og installationer og i øvrigt
varetage medlemmernes fælles interesser for området.
Parcelforeningen
tager skøde på områdets fælles friarealer, veje og stier, der særskilt
matrikuleres, herunder gadebelysning, beplantning, installationer og
ledningsanlæg.
Det
er parcelforeningens forpligtelse at opfylde de i Lokalplan nr. 696 og
deklaration oprettet i henhold hertil fastsatte regler og forpligtelser, den af
Århus Kommune i.h.t. lokalplanen godkendte bebyggelsesplan, samt i øvrigt at
følge kommunens anvisninger fastsat i henhold hertil.
5.
Medlemskreds:
De til enhver tid værende
ejere parceller/huse på matr. nr. 19 a, Mårslet By, Mårslet er medlemmer af
parcelforeningen, således at hver husstand udgør et medlem. Medlemmerne er
ligeledes medlemmer af den foran beskrevne grundejerforening for hele
lokalplanområdet.
Medlemskab
af grundejerforeningen er pligtmæssigt.
Medlemskabet
kan af ejeren, under forudsætning af forudgående meddelelse til bestyrelsen,
overdrages til en bruger. Ejeren hæfter dog fortsat for forpligtelser over for
parcelforeningen.
6.
Medlemskab
og kontingent:
Generalforsamlingen afgør i
hvilket omfang finansiering og administration af de til foreningen henlagte
opgaver alene skal ske ved opkrævning hos de enkelte medlemmer eller tillige
ved optagelse af lån.
Det
enkelte medlem er pligtig til at betale det til enhver tid af
generalforsamlingen fastsatte kontingent. Fastsættelsen sker på grundlag af et
af bestyrelsen udarbejdet budget for det kommende regnskabsår.
Ved
ikke rettidig betaling af skyldige beløb skal det pågældende medlem – udover
alle med inddrivelsen forbundne omkostninger – tillige betale et morarentebeløb
på 2 % pr. påbegyndt måned af det skyldige beløb.
Et
medlem betaler kontingent for hver ejendom, medlemmet ejer.
Bidragene
for hver ejendom skal være af samme størrelse uanset ejendommens arealmæssige
størrelse.
Budgettet
for parcelforeningen skal som minimum omfatte administration, reparation,
vedligeholdelse og fornyelse af veje, fællesanlæg/installationer, fortove,
vinterbekæmpelsesforanstaltninger og drift og vedligeholdelse af beplantede
fælles friarealer.
Kontingentet
betales én gang årligt senest 14 dage efter forfald.
Parcelforeningens
omkostninger ved inddrivelse betales af ejeren.
7.
Hæftelse:
I forhold til foreningen
hæfter medlemmerne subsidiært, begrænset og pro rata, hvilket også skal gælde
for tab, som foreningen har på enkelte medlemmer.
8.
Overdragelse:
Når et medlem overdrager sin
ejendom eller på anden måde ophører med at være ejer af denne, er det
pågældende fra overtagelsesdagen/ophævelsestidspunktet ophørt med at være
medlem af foreningen, og kan intet krav rette mod dennes formue.
Den
nye ejer indtræder i den tidligere ejers rettigheder og forpligtelser over for
foreningen, idet den tidligere ejer dog tillige vedbliver at hæfte for
eventuelle restancer over for foreningen, indtil den nye ejer har berigtiget
restancerne og overtaget forpligtelserne.
Den
tidligere og den nye ejer er solidarisk forpligtede til at anmelde ejerskiftet
til foreningen og i forbindelse hermed at oplyse den nye ejers navn og bopæl
samt den tidligere ejers nye bopæl.
9.
Foreningens
ledelse og administration:
Generalforsamlingen er
parcelforeningens højeste myndighed.
Medlemmer af ejerens
husstand har adgang til at overvære generalforsamlingen.
10.
Stemmer:
Et medlem har på
generalforsamlingen én stemme.
Medlemmerne bestemmer selv,
hvem der skal udøve stemmeretten.
Såfremt stemmeretten udøves
af andre end ejeren, giver denne oplysning herom til bestyrelsen, jfr. punkt
14.
11.
Generalforsamling:
Ordinær generalforsamling
afholdes hvert år i marts måned i Mårslet.
Generalforsamlingen
indkaldes af bestyrelsen med mindst 14 dages varsel ved skriftlig meddelelse
til hvert enkelt medlem under den i medlemsprotokollen anførte adresse, ligesom
foreningen fremsender meddelelse til de brugere eller lejere, der i henhold til
punkt 10 er anmeldt over for bestyrelsen som stemmeberettigede.
Dagsordenen, der fastsættes
af bestyrelsen, skal meddeles hvert enkelt medlem samtidig med indkaldelsen.
Det samme gælder det underskrevne og reviderede årsregnskab samt forslag til
kommende års budget.
Forslag, der af medlemmerne
ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være bestyrelsen i
hænde senest d. 1. februar. Sådanne medlemsforslag udsendes sammen med
indkaldelse til generalforsamlingen enten således, at der i dagsordenens punkt
4 (jf. nedenfor) redegøres for forslaget, eller forslaget vedlægges som bilag
til dagsordenens punkt 4.
Forhold, der ikke er anført
på dagsordenen, kan ikke sættes under afstemning.
På den ordinære
generalforsamling skal følgende punkter behandles:
1.
Valg af dirigent
og referent.
2.
Bestyrelsens
beretning for det forløbne år og godkendelse heraf.
3.
Aflæggelse og
godkendelse af regnskab underskrevet af bestyrelsen og revisor.
4.
Behandling af
forslag fra bestyrelse og/eller medlemmer.
5.
Vedtagelse af
budget og fastsættelse af kontingent
6.
Valg af
bestyrelsesmedlemmer samt suppleanter.
7.
Valg af revisor og
revisorsuppleant.
8.
Eventuelt.
Under eventuelt kan der ikke
sættes forslag under afstemning.
12.
Ekstraordinær
generalforsamling:
Ekstraordinær
generalforsamling, der indkaldes på samme måde og med samme varsel som den
ordinære, afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt eller efter skriftlig
begæring herom til bestyrelsen af et antal medlemmer, der ikke er i restance og
tilsammen besidder 8 af 19 stemmer i foreningen. I begæringen, der skal være
skriftlig motiveret, skal dagsordenen for den ekstraordinære generalforsamling
angives.
Når begæring om afholdelse
af ekstraordinær generalforsamling er indgået til bestyrelsen, skal generalforsamlingen
afholdes inden 6 uger efter begæringens modtagelse, idet juli måned dog ikke
medregnes.
Hvis ikke ¾ af de medlemmer
(stemmeberettigede), der har ønsket den ekstraordinære generalforsamling
indkaldt, er til stede på generalforsamlingen, kan dagsordenen nægtes behandlet
af generalforsamlingen.
13.
Generalforsamlingen vælger
en dirigent, der på generalforsamlingen afgør alle tvivlsspørgsmål vedrørende
sagernes behandlingsmåde og stemmeafgivningen. Dirigenten må ikke være medlem
af bestyrelsen eller suppleant hertil.
14.
Afstemningen sker ved
håndsoprækning, medmindre generalforsamlingen eller dirigenten bestemmer, at
afstemningen skal være skriftlig.
Stemmeafgivningen kan ske
ved skriftlig fuldmagt.
Ingen kan dog afgive stemmer
i henhold til mere end 2 fuldmagter.
Fuldmagt til en ordinær
generalforsamling skal også være gældende på den ekstraordinære
generalforsamling, der måtte blive bestemt på den pågældende ordinære
generalforsamling, medmindre fuldmagten udtrykkeligt angiver andet eller bliver
tilbagekaldt.
Beslutninger på
generalforsamlingen træffes ved simpelt flertal, medmindre vedtægten bestemmer
andet. Ved stemmelighed bortfalder forslaget.
Over det på
generalforsamlingen passerede skal der udarbejdes et referat, der underskrives
af dirigenten og formanden, hvorefter det har fuld beviskraft i enhver
henseende.
15.
Senest 1 måned efter
generalforsamlingens afholdelse udsendes referat fra bestyrelsen til hvert
enkelt medlem.
16.
Når der på
generalforsamlingen er truffet gyldig beslutning om forhold af fælles
interesser, er bestyrelsen bemyndiget til at underskrive for foreningens
medlemmer i ethvert forhold, der er nødvendligt til
gennemførelse af generalforsamlingens beslutning.
17.
Bestyrelsen:
Bestyrelsen består af 5
medlemmer.
Den valgte bestyrelse
konstituerer sig med formand, næstformand og kasserer. I tilfælde af formandens
forfald indtræder næstformanden som formand indtil næste generalforsamling.
Som suppleanter for
bestyrelsen vælger generalforsamlingen 2 personer.
Bestyrelsesmedlemmer vælges
for 2 år ad gangen. Suppleanter vælges for 1 år ad gangen.
Et bestyrelsesmedlem, der
uden lovlig grund udebliver på 3 på hinanden følgende bestyrelsesmøder, må,
hvis blot ét medlem af bestyrelsen kræver det, udgå af bestyrelsen, og
suppleanten indtræder da i den udtrådtes sted.
Såfremt antallet af
bestyrelsesmedlemmer ved afgang inden for en valgperiode og efter
suppleanternes indtræden i bestyrelsen bliver mindre end 3, er bestyrelsen
berettiget til at supplere sig selv indtil førstkommende generalforsamling.
Bestyrelseshverv er
ulønnede.
Valgbar til bestyrelsen er
ét husstandsmedlem af ethvert medlem.
Der kan kun vælges ét
bestyrelsesmedlem pr. husstand.
18.
Bestyrelsen har den daglige
ledelse af foreningens virksomhed, herunder drift og vedligeholdelse af
fællesanlæg og varetager foreningens formål og interesser.
Der afholdes møde så ofte
formanden eller 2 medlemmer finder det nødvendigt.
Der udfærdiges der efter
godkendelse af bestyrelsen indsættes i foreningens arkiv.
Bestyrelsen er
beslutningsdygtig, når mindst 3 medlemmer er til stede.
Bestyrelsens beslutninger
træffes ved stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme
afgørende.
Bestyrelsen kan til løsning
af specielle opgaver nedsætte udvalg, der kan bestå af foreningens medlemmer
uden for bestyrelsen. Dog skal udvalget altid referere til bestyrelsen.
19.
Tegningsregel:
Foreningen tegnes over for
tredjemand af 3 medlemmer af bestyrelsen i forening eller af formanden og et
bestyrelsesmedlem i forening.
Bestyrelsen kan alene
meddele kassereren fuldmagt til at råde over foreningens midler, således som
det måtte være vedtaget på et bestyrelsesmøde eller efter almindelig praksis.
20.
Revisor:
Generalforsamlingen vælger
en revisor og en revisorsuppleant. Genvalg kan finde sted.
Revisor gennemgår mindst én
gang årligt foreningens regnskab, der føres af kassereren efter bestyrelsens
nærmere bestemmelser. Revisor skal forvisse sig om, at de i regnskabet opførte
aktiver er til stede, hvorefter revisor indgiver sine revisionsbemærkninger til
bestyrelsen.
Revisor kan når som helst
foretage kasseeftersyn.
21.
Regnskab og revision:
Foreningens regnskabsår er
kalenderåret. Første regnskabsår er dog fra foreningens stiftelse og til den
førstkommende 31/12.
Regnskabet tilstilles
revisor inden d. 1. februar og skal af revisor være revideret såvel talmæssigt
som kritisk så betids, at regnskabets hovedtal med revisorpåtegning kan
udsendes til medlemmerne samtidig med indkaldelse til generalforsamling.
22.
Medlemmernes indbetaling af
kontingent foretages til det sted, som angives af bestyrelsen eller
generalforsamlingen. Foreningens midler indsættes på konto i pengeinstitut med
betegnelsen ”særlige ejerforhold”.
23.
Kapitalforhold:
Foreningen skal – bortset
fra en vejfond og en eventuel grundfond og en rimelig driftskapital – ikke
oparbejde nogen formue, men i økonomisk henseende alene hos medlemmerne opkræve
de nødvendige bidrag til at bestride foreningens udgifter.
Det kan dog på en generalforsamling
vedtages, at der skal ske henlæggelse til bestemte formål, f. eks. fornyelser
og øvrige istandsættelser, og det kan på generalforsamlingen vedtages, at
foreningen optager lån.
Foreningens kontante midler
skal være anbragt et pengeinstitut, dog skal det være administrator tilladt at
have en kassebeholdning af en størrelse, som er nødvendig for den daglige
drift.
24.
Vejfond:
Til imødegåelse af
fremtidige udgifter til renovering af de i området udlagte veje, stier og
installationer, hvorpå vedligeholdelsesforpligtelsen m.v. påhviler foreningens
medlemmer, hensættes hvert år en af generalforsamlingen bestemt andel af
medlemsbidraget til en særlig vejfond, indtil fondens størrelse udgør 1 % af
ejendommens samlede vurdering.
Vejfondens midler skal efter
bestyrelsens beslutning anbringes enten i bank, sparekasse eller i børsnoterede
obligationer, og renten af midlerne skal tillægges kapitalen.
Bestyrelsen er dispositionsberettiget
over vejfonden til afholdelse af nødvendige ekstraordinære udgifter, som ikke
kan dækkes af de løbende indbetalinger fra medlemmerne.
Regnskab vedrørende
vejfonden indeholdende opgørelse af hver enkelt ejendoms andel forelægges på
hvert års generalforsamling sammen med årsregnskabet.
Enhver ejendoms ejer er
berettiget og forpligtet til at overdrage sin andel i vejfonden ved salg af sin
ejendom, men kan ikke på anden måde disponere over denne.
Løbende udgifter til vejenes
vedligeholdelse, herunder renholdelse og snerydning, betales over foreningens
drift.
25.
Forskellige bestemmelser:
Fremkommer der spørgsmål,
hvorom denne vedtægt intet foreskriver, er bestyrelsen pligtig efter bedste
evne og overbevisning at afgøre og løse disse, men skal dog forelægge sagen til
medlemmernes godkendelse ved førstkommende generalforsamling. I særligt vigtige
anliggender skal bestyrelsen indkalde til ekstraordinær generalforsamling.
26.
Generalforsamlingens
beslutning om ændring af foreningens vedtægter kræver 2/3 majoritet blandt de
på generalforsamlingen fremmødte medlemmer (beregnet efter stemmeberettigede)
som dog mindst skal udgøre halvdelen af foreningens medlemmer (også opgjort
efter antal stemmeberettigede).
Er det fornødne antal
medlemmer ikke til stede, men mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget,
indkaldes til en ny generalforsamling, der skal afholdes inden 1 måned. På
denne generalforsamling skal forslaget vedtages, når mindst 2/3 af de afgivne
stemmer uden hensyn til de mødendes antal er for forslaget.
Generalforsamlingens
beslutning om ændring af medlemmernes hæftelse jf. pkt. 7 kan kun ændres ved
enstemmighed blandt samtlige medlemmer/stemmeberettigede.
27.
Nærværende vedtægter vil
være at tinglyse servitutstiftende på del nr. 5 af matr. nr. 19 a Mårslet By,
Mårslet, og parceller, der udstykkes derfra.
Med hensyn til servitutter
og pantehæftelser henvises til ejendommens blad i tingbogen.
Påtaleberettiget er
parcelforeningens tegningsberettigede.
Vedtaget på den stiftende
generalforsamling den 12. januar 2011, og senest ændret på generalforsamlingen
den 27. marts 2012.